Dortrecht til Boulogne-sur-mer

Her i Boulogne-sur-mer er der tidevand.

Boulongne-sur-mer 29. juni 2016

Så er der et par overligger dage, det blæser, og det blæser fra den forkerte retning, så kan jeg få skrevet lidt.

Vi kom hertil fra Calis i går, i fint vejr, vi havde ikke travlt så selvom der var modvind satte vi sejl og krydsede hertil, det hjælper også lidt med medstrøm.

Jeg må hellere skrive det i lidt kronoligisk orden, efter Dortrecht som i øvrigt var en fin gammel by og dejlig havn lige i centrum, man føler sig lidt til ulejlighed når de åbner en bro for at vi kan komme ind i havnen og derefter en til for at komme helt ind, men sådan er det jo her. De er rigtig mange af broerne der er fjernbetjente, både store og små alligevel tror jeg at der er mange brovagter i Holland for ikke at tale om dem der betjener sluserne, tænk hvis de strejkede, men det er nok kun i Frankrig de kan finde på det. Nå i Dortrecht var vi i to dage, det regnede, men så kunne vi får regnvejrspandekager.

Efter Dortrecht kom vi til Willemstad der er også pænt, men kun et par resturanter og en bådudstyrsforretning. Så blev det en udhavn, eller hvad de nu kalder det her, men en bro, afmærkning ind til den, en bænk, et lokum og en skralder, dejligt vejr, vi var i vandet, det vil sige Irene blev ikke ret våd så hurtigt gik det jeg synes det var dejligt, grill om aftenen, lun dejlig aften, der var lagt op til lidt af hvert og det skete, et uvejr med storm, lyn, torden og regn heldigvis varede det kun en time og det blev en fin morgen. Det med afmærkningen er så som så da vi sejleder derfra gik vi på grund, Irene troede aldrig vi skulle se de små igen, men vi kom dog af med lidt hjælp af bovpropellen lidt frem og tilbage så bakkede vi ud igen.

Det var Sct. Hans aften i Vlissingen, men der skete intet så vi spiste på havnefogedens cafe, søtunge tror jeg, den dyreste havn indtil nu € 19,40 vi mente at så havde vi også betalt for maden det var han dog ikke enige med os i. Havnepengene er stille og roligt steget jo længere syd på vi er kommet altså i Holland til at begynde med under 10,- € der er lidt forskel på hvad der ellers kommer til, der kan være turistskat 1,-€, vand  0.50 € strøm 1,- € og bad. I øvrigt lidt om Holland, der er mange både, rigtig mange, heldigvis ligger de i havnene, hvis bare 10 % sejler skal alle have fendere på, mange steder tager de ikke kreditkort kun cash eller debitkort, de er gode til at tale Engelsk og gør det gerne, men ingen turistbrochurer er på Engelsk, kort og pilots er på Hollandsk, i alle byer er der kirker der ringer og spiller meget på klokkerne. Her til udsejlingen fra Holland har vi sejlet 997 mil fra Aalborg og det har taget 3 uger gennem Holland, gennem 17 sluser og, hold nu fast 112 broer.

• Dortrecht

• Her i Dortrecht er kirketårnet også skævt.

• Dobbeltsporet jernbanebro, de har mange forskellige broer.

• Willemstad

• Selv om meget gods bliver sejlet i Holland, er der også mange lastbiler.

• Pakket, selv om det er uden for sesonen.

• Udhavn

• Der er da pænt.

• Jeg kom til at lave en "sund" pizza.

Zeebrygge

Efter Vlissingen skulle vi endelig ud i a hav igen og gerne have sejl på og nu skulle vi til at regne med tidevand, afgang kl 0700 ved højvande og så medstrøm syd på til Zeebrygge og stigende vand ind til Zeebrygge, alt passede bare ikke vinden, motor og storsejl. På vej ind i havnen mødte vi den 3. danske båd, Hoppen fra Gilleleje, Majbritt og Allan var vi sammen med i Østersøen sidste år, desværre sejlede vi bare forbi hinanden. Her mødte vi den 4. dansker en ung mand der skulle være skipper på en kapsejladsbåd, der skulle være stort stævne i week-enden, og det var seriøst, de bar øllerne i land. I øvrigt er Zeebrygge ikke noget.

Men mon ikke der var noget at se på i Dunkerque, ikke en skid, men de sidste par mil var trælse, strømmen vendte så den kom imod og vinden friskede imod og så gik en alarm på motoren, for varm udstødning jeg kunne dog ikke se nogen fejl og der kom vand ud af udstødning som der plejer så vi fortsatte den sidste time, træls med den hylen også fra riggen. Et nøjere eftersyn af motoren viste ingen fejl så jeg besluttede at det var føleren på udstødningen af med ledningen og så var den i orden !!!! Samtidig blev lidt dieseldryp fra mit nye oliefiltersystem tætnet, men tiden går jo og vi gik en tur på gaden.

Calis, lige så spændende som de to tidligere byer, her skulle vi ind og ud omkring højvande for der var en mur (sill) under vandet så alt vandet ikke løb ud af havnen smart.

Videre til Boulonge-sur-mer som vi har hørt om skulle være hyggelig, her mødte vi så den 5. dansker nemlig Gipsy hjemmefra, så nu ligger vi sammen med Bente og Luc de næste dage, det bliver nok nogle dage vinden er tiltagende, men retningen ændrer de ikke på SW, lige den vej vi skal. Byen er i orden både butikker, cafeer og resturanter og mange gamle ting at se på, tidevandet er imponerende. Vi skal nok få tiden til at gå, ellers får i flere løgnhistorier.

Hov, jeg glemte vist min båd