Kanalen ud til Den Helder

Leuwarden den 7. august 2016

I dag har vi krydset vores spor igen her i byen, vi har været lidt uden om kanaler i Holland for at se noget andet, men jeg må hellere starte fra Fecamp i Frankrig.

Ikke alting går lige godt med al den elektronik, forleden skete det et eller andet med cameraet et billede ville ikke ind i hukommelsen så jeg trykkede på et par knapper og vips var alle billeder væk, godt at de fleste er lagt over på PC.

Efter Fecamp passede det med Boulogne-Sur-Mer, kun 1 dag denne gang og dejligt vejr så dagen efter sejlede vi til Dover, vi havde nogle £ vi skulle have brugt, det var godt nok Skotske så dem ville de ikke have, men vi fik dem byttet i en bank. I Dover er der låge for havnen som først lukke op når vandstanden passer indvendig og udvendig, men det kom lige til at passe (vi havde forberedt os) da vi kom og ellers ville de have styr på hvem der sejler ind og ud, du skal melde din ankomst 2 mil ude og igen lige ved indsejling så får du besked på hvor du må sejle ind og at man skal passe på alle færgerne, de sejler til Frankrig.

I Dover er der en kæmpe borg både en meget gammel og en nyere og underjordiske gange som vi blev vist rundt i og hørte meget om evakueringen fra Frankrig til England ca. 350.000 mand på 10  dage vi er tilbage i 1940. Helt klart et besøg værd, og en meget høflig pige i billetsalget: undskyld må jeg have lov at spørge er De over 60, super så er vi endelig pensionister til lav takst.

Næste by blev Donkerque i et par dage så en lille havn Le Treport også med låge, men igen passede tiden, vi fik en fin plads ved en Y bom de andre gæster måtte ligge udenpå hinanden, men puha hvor var der snavset i vandet det var en fiskerihavn så kun en dag, her mangler gode billeder af en helt udtørret yderhavn ærgeligt. Vi forlod feriebyen for at sejle til en anden ferieby, Neuwport og endnu en ferieby, Blankenberg herfra fik vi lige en snak med Sunrise som sejlede forbi udenfor, de havde det godt. Det var så Belgien.

Så er det Holland igen, Vlissingen, denne gang ville vi ind i lystbådehavnen der ligger ud til havet også en havn med port, vi havde haft perfekt tur (medstrøm og vind) fra Blankenberg og så lige ind i havnen, men der var vi lige ved at blive snydt strømmen på tvære var så kraftig at vi næsten ikke kunne stå den op med fuld skrue og ligepludselig er man inde og vi kom ind til noget af det værste vi kan opleve, havnefest og en havnefest med så meget støj at det at sove var umuligt, men så sov vi længe om morgenen. Derefter ud af porten og ind i slusen lige ved siden af ind på kanalerne til Middelburg også en fin gammel by hvor man ligger i centrum.

Så havde vi et par dage med naturhavne og bøjer, nu skulle en ny beslutning tages Amsterdam eller Harlem det blev Harlen fordi en bro ved Amsterdam kun havde åbent en nat inden for den næste uge så det turde vi ikke satse på, turen til Harlem blev dog også rigtig træls, en dag 6 mil, den næste 20 og den tredie 5 mil alt sammen på grund af broer der ikke var i orden al den ventetid er rigtig træls, forøvrigt hedder det ikke mil når man er på kanaler det hedde km, men vi kom ikke langt.

I Harlem fandt vi en plads i en park lige i udkanten af byen, fin plads, gratis plads vi sejlede dog ind til centrum dage efter, det er nu den 31. juli, i Harlem koster det 10 € at sejle igennem alle broerne og for 12 får du en overnatning med.

Vi havde bestemt os for helt at sejle uden om Amsterdam, vi tog mod Den Helder i stedet, vi havde fået anbefalet turen af Hans Ivan fra Masada der skulle være mange flotte møller som stadig arbejde, vi så dog ingen, vi havde taget en forkert kanal så det blev bare en jævnt kedelig lige kanaltur. Dog er Alkmar en meget fin by. Den Helder er også udemærket, der er et gammelt Marine værft som er ændret til kultursted med flere museer og andet og man ligger lige i det, nu er der lidt billeder igen de kommer her:

• Alkmar

• Ringklokker på tilbud

• Ny slags broer, de flyder og trækkes ind under hinanden.

• Boreplatform i Den Helder

• Og om natten

• Det gamle værftområde

Det må være en KLAP bro.

Turen fra Den Helder til Harlingen er nok den bedste sejlads vi har haft, 30 mil (nu er vi på havet) med både med- vind og strøm og godt vejr, det syntes ca 1000 andre også lige den dag. Indsejlingen til Harlingen så lidt kaotisk ud, mange både ventede på at komme ind i inderhavnen, gad vid hvor stor den er, her er der også en port der lukkes ved højvande og denne gang måtte vi vente ca. 1/2 time og så en 1/2 time på alle dem der skulle ud, det måtte være en stor havn, vi fik en fin plads.

Det næste stykke er turen fra Harlingen til Leuwarden, det har vi ingen kort over og viste ikke om alle broer kunne åbnes, så stor var lettelsen da vi mødte en sejlbåd med masten oppe, vi havde dor forhørt og lidt om det inden så det gik. Og nu ligger vi igen i Leuwarden på den samme plads som sidst, der er søndagsmartine i parken på dan anden side så rigtig hyggeligt.

Helt slotsagtig husbåd

Bare for navnets skyld

Håndbetjenet sluse inde i Harlingen havn.

Mon alle kirketårne er skæve her i Holland.

Sådan en har vi haft, dog med mast.