Det sidste stykke til Brest, og lidt længere.

Roscoff Marina

                                                                           Douarnenez den, 2. august 2017

Vi er jo på vej til Brest, men der er lige et par havne på vejen, Roscoff bla. nyere havn den med flydebroer som boulevarder, 10 m lange y-bomme, de korte altså og det vildeste, der er elevator fra kajen og ned på flydebroen. Her er det største vandskifte vi har oplevet, det er også fuldmåne 8,2 m det er noget og havnen er åben i begge ender så det giver noget strøm igennem havnen.

I Roscoff er der en fin have som vi besøgte med mange exotiske træer og blomster det er der mange steder i Bretagne, fandt vi ud af. Også Hugin kom til Roscoff, det er fint at barnevognen kan køre helt ud på Y-bommen.

  • Når der ser sådan ud så gør Irene sådan: se næste billede.

  • Fra den fine have.

  • Han er lun på Irene.

  • Lavvande

  • Højvande

Når de er der så glemmer vi alt andet.

Efter Roscoff har vi planlagt L Aber Wrach en mindre by lidt inde af en flod, og det er en mindre by, der er ingenting, lidt fiskeri, lidt østers et ungdomstræningscenter dog med mange børn på vandet og et par cafeer, men det passer godt med afstanden fra Roscoff ca 35 mil og det passer med tidevandet, ud fra Roscoff ved højvande inden om en lille ø Ile de Batz, det er kun en ø ved højvande, og hvis vi holder den lidt tilbage, ind til L Aber Wrach ved stigende vand.

Efter dette stop skulle der regnes lidt igen, og spørges rundt omkring for vi skal gennem Channal Four, også et af de frygtede steder på kysten, men jeg snakkede med en englænder der har sejlet på kysten i 15 år så han måtte vide det og ja vi skulle bare afsted 1 til 2 timer før højvande det ville godt nok give lidt modstrøm i starten men vi ville komme til det kritiske punkt på det rigtige tidspunkt og SW vind var ok for der var læ af en hel række små øer vi skulle sejle inden om. Så lang så godt, englænderens råd synes jeg nu ikke passede helt så vi sejlede ved højvande og håbede det passede, ud for kysten var der noget swell, nej de var meget høje, men lange så ok og det blev glemt da vi fik følgeskab af et par delfiner 🙂 og jo længere sydpå vi kom jo bedre blev vejret, sø og swell lagde sig og farten øgedes hele tiden med strømmen og så kom det alligevel, en ordentlig tur i vaskemaskinen, vi kom for tidligt og englænderen ja ham kunne vi se på AIS noget bag os 😥 det er simpelhen så vildt at vi ikke får det fotograferet det gælder bare om at holde fast, her var det så ovre på 10 min, igen lover jeg at regne efter flere gange så det ikke sker igen.

  • Regnvejr i L Aber Wrach så må vi få pandekager

  • Og lidt om kaffe på FB med Jan Drejer

  • Jeg bager også når det regner.

Der er også selvbetjening i Brest.

Resten af turen til Brest gik så til gengæld fint, Brest er stor med flere havne, vi skulle i Mulin Blanc for at se på forholdende for vinteropbevaring og det så godt ud og vi fik lavet en aftale: op den 23 august kl 0900 sådan og så 8 måneder kr. 13.000,- med det hele.

Vi har Brest til gode senere eller til næste år, nu vil vi lidt længere syd på ja først 15 mil til Camaret Sur Mer et sommersted med mere aktivitet, vi kom lige til et stort antikmarked sjovt nok er det de samme ting som der tilbydes i Danmark. 

Jeg har gået og luret lidt på taskekrabberne,som de fanger rigtig mange af hernede, fundet vejledning og opskrift så nu har jeg købt et par stykker, og de blev rigtig gode så det skal prøves igen en gang. Her i Cameret skal der være kapsejlads og de skal bruge vores plads så vi må videre, en lille kort tur til her hvor vi er nu, med det navn der er helt umuligt at udtale, Douarnenez. Det bliver også dårligt vejr de næste par dage med kraftig vind fra SW og regn (det er jo derfor jeg får skrevet) Vi når lige markedet mellem bygerne og får lidt suppleret.

  • Overvejer nye møbler i salonen.

  • Om lidt skal du i gryden til din søster.

  • Vrag i Camerat, men meget fotograferede

Jeg vil lige skrive lidt om vind og vejr, ikke om hvordan det er men om hvordan vi holder styr på det. Den daglige + et par dage får vi fra YR den er god, som regel passer den inden for et par timer, dog skal der altid lægges 1 til 2 ms/s til det de skriver.

Den overordnene vejrmelding er fra Pocekt grip, den er også god og let at forstå.

Så har vi, indtil Roscoff, brugt Sejl Sikkert som supplement, i al sin enkelthed viser den vind og strøm både styrke og retning, nu er der ikke længere strøm på kortet kun vind.

Og strømmen, der er meget specificeret tidevand på plotteren (Garmin) som er uundværligt, strømretning, styrke og tider kommer fra Navionics som er på en tablet og så strømkort fra Reeds, fra The shell Channel Pilot og fra Atlantic France pilot alt efter hvor vi er. (vi har ingen søkort, men Open CPN)

Og hvordan får vi så fat i disse oplysninger, i år har jeg bestemt at havne wifi gider jeg ikke bøvle med, så der er installeret et modem med simkort og modemet har en extern antenne i 3 m højde, det duer, men 10 GB som er  max i abonnementet fra 3 er for lidt, ellers perfekt dækning med 3