Brest til Port Crouesty Arson

Der er blevet den 10. juni 2018

Efter Brest blev det så Careret Sur Meer igen et par dage, lige med det sidste. Så starter det igen med tidevandet for igen skal vi gennem Ras de Sein, bare navnet kan give kuldegysninger, men perfekt sejlads, og beregning af tidevandet til Audierne vi fik en plads inde i havnen, der var sydlig vind så ankerpladsen udenfor er ikke så god. Eller helt stille i byen, heller inge på Capitanerri så det. Vi har længe ønsket en Crepe så ind på en ny lille resturant kun med pandekager, det er stadig svært at læse franske menukort, men vi fik tjeneren til at forstå et vi gerne ville have en med is og det fik vi, meget is og flødeskum, og meget lidt pandekage. 

Benodet også et gensyn og vi fik den samme plads, blev her et par dage så kunne vi handle på markedet og Irene kunne blive klippet og forøvrigt regnede det, meget. Det var her vi vendte sidste år så den næste tur bliver ny det er til Concarneau, midt i byen/havnen er der en Ø ja faktisk er det en gammel borg som fylder hele øen, men med alting altså især butikker og resturanter også lidt optræden og musik, måske fordi det var lørdag og der var mange turister. I havnen er der også mange fiskekuttere, der er dog ikke meget kutter over dem, det er hurtigsejlende glasfiberbåde med store motorer som ikke kan sejle langsomt og det giver en del uro så vi flyttede langt ind i havner hvor der var mere roligt.

  • Concarneau

  • Fra borgen

  • Fiskefartøj

Jeg har i en periode haft lidt uoverstemmelse med motoren, den bliver varmere end jeg bryder mig om og jeg vil ikke høre på dens hylen og når den gør det skal den have mere vand i køleanlægget så holder den til gengæld op, men det er ikke en holdbar sitiuation, siger Irene. Og ved nærmere eftertanke skedte det også en gang vi virkelig skulle bruge kræfter op imod noget strøm. Så  gennem alting, impellerpumpe, søvandsfilter selv varmeveksleren er blevet renset og ingen fejl fundet, nu i dag måtte jeg til det igen og tog slangen fra cirkulationspumpen af og inde i den sad et stykke tape der havde afdækket hullet ind til pumpen da den blev malet, tape på den ene side og sølvfarvet på den anden, sjusk, men nu tror jeg vi er blevet venner.

Den 31. maj 1988 blev OcEan søsat og det skulle fejres, 30 år er jo noget så vi kunne godt åbne en flaske champagne (med hjem fra Rusland)

 

I dag er en dejlig dag masser af sol, så man føler sig som i Danmark, lidt vind og planen er øen Ill de Groix og havnen Port Trudy vi har læst os til at det er en ferieø nok ca. som Læsø med færge fra Lorient flere gange om dagen. Vi var heldige at få en af de allersidste pladser ved y-bom og der blev godt nok fyldt op her til weekenden. I yderhavnen kan man ligge ved bøjer, 1 for og 1 agter så man ligger stille også når færgen vender inde i bassinet, der blev helt fyldt op ikke bare 1 båd om et sæt bøjer nej 3 til 4 både om hver sæt så yderbassinet var helt fyldt, det var ikke nødvendigt med en jolle for at komme i land.

Lørdag blev en dasedag og det blev nødvendigt at sætte solsejlet op det er sådan vi forventer Frankrig, desværre kniber det lidt.

Søndag sejler vi ind til Lorient, der er et sejlsports museum bygget op om en af Frankrigs berømte sejlere, Eric Taberly, man kan også se Tyske U-båds hangarer og noget om undervandsarbejde, vi valgte dog kun sejlsporten. Et fint museum bl.a. en tur med en Open 60. i en 4 D simulator med meget gyngende gulv og vand ind over, desværre brækkede masten til sidst. De har deres egen havn ved museet så det var let. Efter besøget sejlede vi helt ind i centrum af byen, mindre spændende.

  • Jomfruhummere og hummerbisq

  • De ligger ved bøjer.

  • Der var en sil ind til inderhavnen

  • U-bådshangar

  • Sådan bruges de i dag, søsætning af småbåde og kajplads.

  • Store både i museumshavnen.

Indsejling til Etel, masten er en pil der kan drejes i den retning man skal sejle.

Ude på kysten lidt syd for Lorient ligge en lille spændende by, Etel kun anløb ved højvande, der er ingen moler kun en flod ind til byen, den skulle vi også prøve. På vejen dertil blev vi antastet af en mand i en stor rib som kaldte os og vinkede han synte vi skulle sejle lidt længere ud da vi var på vej gennem et skydeområde, så OK, flink mand. Vi blev guidet ind over det lave vand til Etel, på fransk, har lige lært droit og gouche så det gik. Og flink Capitainerinde, kvindelig havnekaptajn, på kontorene er der flere ansatte til de forskellige opgaver, meget i orden, nå men hende her fortalte om en aftale havnene i Quiberon Bay havde, man får point i de havne man besøger og når man har 20 point får man en gratis overnatning, de mindst besøgte havne 9 point og de populære 3 point og det bedste vi har fået et kort hvor vores data er indlæst så skal vi ikke hver gang udfylde papirer fint system.

Vi var blevet anbefalet Port Haliguen, men det var vist en fejl, en kæmpe havn hvor alt skulle bygges om på en gang, godt nok imponerende maskiner der kunne slå nogle pæle i en fart, så efter en overnatning fart på væk.

I Quiberon Bay var der en meget stor militær landgangsøvelse med mange skibe og helikoptere ikke at det gav nogen sejladsrestriktioner så var der da lidt at se på.

Så gik turen til La Trinite sur Meer, en by med store traditioner for kapsejlads og der var noget at se på, de kæmpe store trimeraner på foils, og byen var også OK.

Vi tog en tur med et lille tog for at se på nogle sten, ca. 3000 bauta sten, ja dem Obelix altid slæber på, de var stillet op for ca. 5000 år side på et enormt område, men det var jo kun sten og man måtte ikke røre. I øvrigt var togturen fin med dansk orientering hele vejen.

I dag, den 10. juni er det så Port du Crouesty, igen en ferieby med en havnepromenade så lang så lang for havnen er nemlig enorm, der er et bassin med 3 broer kun til gæster, det bliver dog også brugt til skole- og dykkerbåde så lidt uroligt.

Glemt lige at i Triente su Meer lå en dansker, den første i år, han havde sin båd på floden Auray og sejlede ud derfra til Gibraltar og Asorene og sådan nogle steder.