Det "nye" faldereb

Aalborg den, 7.september 2019

Så er det ovre for denne gang, vi er hjemme igen, lige et par overatninger i København på vejen for at hilse på børnene, vi savner det allerede altså Grækenland i hvert fald temperaturen, om dagen.

Her på Grækenlands vetkyst inden for Corfu er der virkelig skønt det er som forventet, vejret er godt og vinden stabil og der er gode beskyttede ankerpladser med det klareste vand. Vi kommer frem til Preveza, her skal vi orden papirer med Aktio værftet som skal have båden på land til "vinter". Her i Preveza er det som vi har fået fortalt, på den kommunale kaj er havnelejen begrænset, 10,- € altså for 2 dage, det kan vi lige klare. Vi vat lidt spændt på at skulle lægge til, eget anker langt ude i bassinet og så bakke ind med hækken til kajen og det med OcEan der bakker lige derhen hvor den selv vil, godt med bovpropel så det lykkedes og det uden at få ankeret lagt oven på andres anker.

Landgang her er ikke let ud over agetrpulpitten så jeg skal have lavet en landgang, det bliver vore to fenderbrædder der bliver lavet om til en landgang og det virker fint.

Her på kajen er der mange tilbud, først og fremmest masser af tavernaer og resturanter, der knallertudlejning, vaskerier en mand der sælger gas, en der sælger vandmeloner en med æg og kyllinger og så oliemanden med sin lille tankbil og det til kun € 1,38 l her er også dagligt underholdning af George en gammel meget stor skilpadde som svømmer rundt her.

• Irene prøver den nye gangway

• Snedkerværksted på kajen

• Mange af de store yachter trækker en tender efter sig, bemærk at denne trækker 2, en stor og en lille

Jeg har læste at det går fremad ned Grækenlands økonomi, her hvor vi er tror jeg også at de har det lettere end gennemsnittet, men det er også et turistområde ikke kun sejlerturister også almindelige turister fra hele europa. Ikke alle bliver dog velhavende, de unge græske piger har ikke mange penge at gøre godt med, når de skal købe stof til deres bikini har de ikke råd til ret meget 😎

Vi sejler lidt rundt i området mod syd til Lefkas og øerne syd for, det er et vidunderligt område, lidt korte dagsejladser, men vi overkommer det, vi har fået en del positioner af en der har sejlet der i mange år så der er nok at tage af bl.a One house Bay, en øde privat ø, kun et hus, dog med tilladelse til at gå i land, en lille bugt hvor vi lå tæt og Poul som havde fortalt os om  stederne fortalt også om vildsvinene der kom ned på stranden om aftenen, det var dog tamsvin ikke noget vildt her. Efter et par overnatninger på andre ankerpladser kom vi tilbage, denne gang var der bedre plads og vi skulle prøve at ankre og så have fortøjning til land, det gør man her ? ? ved ikke rigtigt hvorfor, men man svejer jo ikke rundt når vinden vender, må vi fik svømmet et par liner i land og lå så rigtigt fint. Senere kom der flere både bl.a. 3 størrer sejlbåde, ført af mænd, men med kvindelig besætning, korpiger altså ikke "korpiger" men piger der sang kor/skønsang ude i vandet og på bådene rigtigt hyggeligt og næste morgen blev vi vækket af skøn strengemusik og korpiger.

• Ikke alt er lige tiltalende lidt oppe i byen.

• Der mangler lidt.

• Korpiger.

• Gummiknallerten skal også gøres klar.

• One house Bay.

• "Vildsvin"

• Grill på stranden.

• Se lige det vand.

• Flot skib med chartergæster.

Syvota ankerplads

I Syvota har vi også været et par gange både for anker og fortøjret til en flydebro, når man ligger ved en af flydebroerne forventer ejeren, der har tavernaen inde på land at man spiser hos ham, det er så til gengæld gratis at ligge der og der er drikkevand, strøm og bad/toilet.

Vi mødtes med Vildrosen som vi fulgtes med på Østersøen rundt, de sejlede i 2016 ad Donau til Sortehavet og er nu i det Ioniske hav, de kender også mange steder så Lillian og Peter førte an bl-a. til Spilla på Meganisi og så igen Syvota hvor  en Norsk båd Verona også kom, de var sammen med Vildrosen gennem Europa.

I havnene hvor vi kommer er der rigtig mange udlejningsbåde altså rigtig mange og det giver en del oplevelser når de skal lægge til og afsejle, men de får god hjælp af udlejningsfirmaets personale, de tager imod på broen og så har de gummibåder der skubber dem på plads og ikke alle er altid helt enige 😲

Vi kom også til Kalamos det blev et danskermøde da der allerde lå 2 danske både, Sibonga fra Læsø og Mette fra Kolding så med Vildrosen fra Rungsted og os var vi lige pludselig 4 danske både samlet og til fællesspisning hos George. Der er lidt forskel på prisniveauet rundt omkring, her i Kalamos som ikke er så overrendt fik vi 2 Frappè og 1 flaske vand for € 3,- i Preveza kostede det samme € 6,- og i lufthavnen 8,- så nu stopper vi med det.

Jeg må fortælle lidt om vejret, det er jo bl.a. derfor vi er der. Man kan sejle i modvind hele vejen rundt om en ø og det er lige meget hvad vej man sejler ?? det er næsten rigtigt. Vejret er meget stabilt og forudsigeligt, stille om morgenen indtil ca. kl 1400 så kommer der lidt vind fra skiftende retninger, derefter går den i V/NV og frisker op til 6 -8 ms for at aftage igen fra ca. kl 2000 om natte kan der være et par ms fra en eller anden retning men mest stille og sådan har det været i de 4 uger vi har været i Grækenland, ingen regn en dag med overskyet (dejligt) temperatur 30 til 35 g om dagen og 25 til 28 g om natten, de høje temperaturer om natten er næsten ikke til at klare. Vi drikker hver flere liter vand om dagen/natten.

For et par år siden fik vi syet et solsejl, men her er det slet ikke nok vi skal have syet et nyt der er størrer og hvor det er til at sætte sider på  så det kan skabes lidt skygge, men solen skal vi bruge til solcellen for vi har ikke strøm nok når vi ligger så meget for anker. Til næste år skal vi også have udvidet med flere solceller og bedre styring af ladningen.

Siden afgang fra Brest har vi sejler 2600 sømil, motoren har kørt i 440 timer og det har taget 5 måneder incl. 2 uger hjemme. Vi har ikke haft nævneværdige problemer med båden, men den ser brugt ud da der ikke er brugt meget tid på forskønnelse og det salte vand i Middelhavet 5% får alt rustfri til at ruste !! Det tog 1/2 time at grøre bunden  ren da den kom op (coppercoat) .

Nu står den godt i et solidt stativ hos Aktio Marine i Preveza, der var 7 mand til at klare optagning og understøtning, med vaterpas og vand på dækket så de kunne se om vandet løb ud af spygatterne, lidt rodet plads men gode folk og så nok 1000 både.

Rejsen hjem gik fint med Check Air, Preveza air port 5 min fra værftet Pragh og København.

Der må gerne stilles spørgsmål enten gennem hjemmesiden eller på mail.

Tak for at i læste med.

• Der er mange fisk.

• Vi skulle gennem en bro, den sejler væk.

• Vildrosen

• Udsigt fra Byen over Spilla

• Spilla by

• 4 danske både

• Hos George i Kalamos

• Den sidste aften sammen med Lillian og Peter og den sidste flaske champagne fra Rusland

• Her bliver bådene trukket op på en slæde

• Vi bliver kørt op på en vogn trukket af en gummiged.